A simple statement in mid-afternoon on 5 October was enough for the Valencian Government to announce the shutdown of the public television and radio service for this Spanish region.
The announcement came after the publication of the judgment of the Valencian Superior Court of Justice declaring null more than a thousand dismissal of workers that the government made randomly due to high debt of the public body.

Regional television and radio Ràdio Televisió Valenciana (RTVV) were created as a media designed to encourage intercommunication between Valencia and enhance their cultural and linguistic identity. Even so, there is evidence and testimony to show that RTVV has been closely linked to the ruling party, Popular Party (PP), and consequently used as a tool of manipulation and influence (visit of the Pope in 2007, big events as Formula 1 competition, Ciudad de la Luz, Castellon’s Airport). After numerous dismissals, now declared irregular, some workers still decided last October to change the image of television by betting once again for transparency and independence.

The closure of the entity conflicts with the Statute of Autonomy of the Valencian Region, which in its Article 56.2 authorizes the regional government to “regulate, create and maintain radio and television and other social public media for the fulfilment of its purposes “.

For all this reasons, it would be desirable to protect media pluralism across Europe through partial harmonization of national rules on media ownership and transparency, conflicts of interest with political office and independence of media supervisory bodies. Now more than ever, Valencian people’s rights must be guaranteed by the existence of a free and plural media. A proposal such as the “European Initiative for Media Pluralism” become even more important.